Konsert, musikal och musikteori
Nu repeterar vi inför en sing along-konsert som vi ska göra tillsammans med åk 6 som heter "Stan är full av vatten" den
20 mars i aulan kl. 19.00.
Vi repeterar också en minimusikal som heter "I samma båt".
Datum för detta är inte satt än men kommer inom kort.
Varje klass spelar musikalen (var för sig alltså) två gånger. En föreställning dagtid och en kvällstid.
Som vanligt jobbar vi på med musikteorin. Vi har nu börjat skriva noter på notpapper samt öva på c-durskalan. Eleverna är jätteduktiga!
Musikteori
Fjärdedelspausen ser ut såhär:
26/1 - 18
Denna vecka har vi lärt oss två nya pauser! Helpaus och halvpaus!
Så här ser de ut:
Man kan tänka sig att det är en lampa som hänger i taket och är hel och fin. När den trillar ned på golvet blir den halv.
Under tiden som vi arbetar för fullt med julkonsertsrepertoar lär vi oss dessutom notvärden på musiklektionerna. Eleverna kan både klappa och "säga" olika rytmer.
Här kommer ännu ett nytt notvärde! Sextondelsnoten!
Be gärna era barn berätta hemma om detta!
Sextondelsnoten är värd ett fjärdedels slag (tacka tacka)
Åttondelsnoten är värd ett halvt slag. (tatte)
Fjärdedelsnoten är värd 1 slag. (ta)
Halvnoten är värd 2 slag. (ta-a)
Helnoten är värd 4. (Ta-a-a-a)
Tomtar:
Linn
Jonah
Philip
Sofia
Rakel
Maja
Nellie
Daniel
Leonardo
Gamze
Klas
Alice
Maya
Eimear
Hanna
Lucia
Gustav
Elina
Hilda
Emmy
Oliver
Lilly
Barn:
Zion
Olivia
Sofie
Stella
Ellen
Milla
Livia
Emelie
Agnes L
Oliver
Antonia
Signe
Ebba
Emilia
Joel
Amanda
Meja
Ludvig
Karen
Saga
Sally
Felix N
Nova
Pepparkakor:
Irma
Agnes H
Felix L
Alva
Filip
Edvin
Alex
Marcus
Lea
Clara
Hampus
Andrea
Elliot
Kevin
Flora
Fyrornas avdelning på julkonserten repeteras för fullt.
Barnen kommer att vara indelade i tre "lag". Tomtar, Pepparkakor och Barn.
Tomtarna ska vara utklädda till tomtar. Röda, grå eller svarta kläder. Gärna tomteluva och andra tomtedetaljer.
Pepparkakorna ska vara klädda i brunt. Om man vill kan man ha vita detaljer till!
De som är "Barn" ska vara klädda i finare vinterkläder. Mössa, halsduk och vantar. Gärna gammeldags stuk på kappa, jacka eller bara stickad tröja med halsduk till.
Jag håller på för fullt med indelningen. Barnen har fått gradera 1-3 vad de helst vill klä ut sig till. Förhoppningsvis får de flesta sitt första - eller andrahandsval.
Vi har pratat om att det kan vara just så att man inte får vara det man önskade i första hand. Barnen verkar vara med på detta, men det kan hända att vi kan behöva hjälpas åt att ta hand lite extra om de som eventuellt känner sig besvikna.
Staden vaknar...
Staden vaknar
Till en rytm och en puls
Morgonen söker dag i storstadens ljus
Och alla färgerna ifrån den gamla stadens hus
Ett crescendo av liv och av brus
Och luften ljuder av en melodi
Som flödar blir en skymningssång
Som tonar in i natten
En siluett av stad i vatten
För en sekund
Sover staden
För en fantastiskt fin konsert alla duktiga fyror!
30/9 Tutti Frutti
Samling 9.30 vid Musikaliska på Nybrokajen 11.
Klädsel: Färgglatt nedtill (byxor eller kjol) men enfärgat. Tänk frukt! Matchande strumpor eller konsertskor. (Konsertskor=svarta finskor. Inte sneakers). SMK-tröja som eleverna fått i skolan fredagen den 29/9 av Anna.
(Hjälpföräldrar från konsertgrupp 1 samling 9.20)
4Ma:
Malin Agrell
Eva Ahlström
Ulrika berner
4Mb:
Jenny Akre
Olof Akre
Helena Acaralp
Uppsjungning 9.45
Rep med orkester 10.00
Konsert kl. 11.00 - 11.45
17/10 Alice Tegnér
Samling 16.30 i Tibble Kyrka
Hjälpföräldrar ur konsertgruppp 2 (samling 16.30)
4Ma:
Set Svanholm
Camilla Nyman
Stefan Sidholm
4Mb:
Susanne Palmaer
Michael Olsson
Henrik Bodin
Repetition 17.00-18.00
Middagspaus 18.00-18.50 (TAG MED MIDDAGSMATSÄCK)
Uppställning för ingång 18.50
Konsert 19.00-ca 20.00
Klädsel: SMK-tröja, svart nedtill (kjol eller byxor) konsertskor eller snygga svarta strumpor.
Biljettpris: 60 kr köps på plats. Kontant eller Swish. Barn under 12 gratis.
Nu repeterar vi inför en sing along-konsert som vi ska göra tillsammans med åk 6 som heter "Stan är full av vatten" den
20 mars i aulan kl. 19.00.
Vi repeterar också en minimusikal som heter "I samma båt".
Datum för detta är inte satt än men kommer inom kort.
Varje klass spelar musikalen (var för sig alltså) två gånger. En föreställning dagtid och en kvällstid.
Som vanligt jobbar vi på med musikteorin. Vi har nu börjat skriva noter på notpapper samt öva på c-durskalan. Eleverna är jätteduktiga!
Musikteori
Fjärdedelspausen ser ut såhär:
26/1 - 18
Denna vecka har vi lärt oss två nya pauser! Helpaus och halvpaus!
Så här ser de ut:
Man kan tänka sig att det är en lampa som hänger i taket och är hel och fin. När den trillar ned på golvet blir den halv.
Under tiden som vi arbetar för fullt med julkonsertsrepertoar lär vi oss dessutom notvärden på musiklektionerna. Eleverna kan både klappa och "säga" olika rytmer.
Här kommer ännu ett nytt notvärde! Sextondelsnoten!
Be gärna era barn berätta hemma om detta!
Sextondelsnoten är värd ett fjärdedels slag (tacka tacka)
Åttondelsnoten är värd ett halvt slag. (tatte)
Fjärdedelsnoten är värd 1 slag. (ta)
Halvnoten är värd 2 slag. (ta-a)
Helnoten är värd 4. (Ta-a-a-a)
Tomtar:
Linn
Jonah
Philip
Sofia
Rakel
Maja
Nellie
Daniel
Leonardo
Gamze
Klas
Alice
Maya
Eimear
Hanna
Lucia
Gustav
Elina
Hilda
Emmy
Oliver
Lilly
Barn:
Zion
Olivia
Sofie
Stella
Ellen
Milla
Livia
Emelie
Agnes L
Oliver
Antonia
Signe
Ebba
Emilia
Joel
Amanda
Meja
Ludvig
Karen
Saga
Sally
Felix N
Nova
Pepparkakor:
Irma
Agnes H
Felix L
Alva
Filip
Edvin
Alex
Marcus
Lea
Clara
Hampus
Andrea
Elliot
Kevin
Flora
Fyrornas avdelning på julkonserten repeteras för fullt.
Barnen kommer att vara indelade i tre "lag". Tomtar, Pepparkakor och Barn.
Tomtarna ska vara utklädda till tomtar. Röda, grå eller svarta kläder. Gärna tomteluva och andra tomtedetaljer.
Pepparkakorna ska vara klädda i brunt. Om man vill kan man ha vita detaljer till!
De som är "Barn" ska vara klädda i finare vinterkläder. Mössa, halsduk och vantar. Gärna gammeldags stuk på kappa, jacka eller bara stickad tröja med halsduk till.
Jag håller på för fullt med indelningen. Barnen har fått gradera 1-3 vad de helst vill klä ut sig till. Förhoppningsvis får de flesta sitt första - eller andrahandsval.
Vi har pratat om att det kan vara just så att man inte får vara det man önskade i första hand. Barnen verkar vara med på detta, men det kan hända att vi kan behöva hjälpas åt att ta hand lite extra om de som eventuellt känner sig besvikna.
Staden vaknar...
Staden vaknar
Till en rytm och en puls
Morgonen söker dag i storstadens ljus
Och alla färgerna ifrån den gamla stadens hus
Ett crescendo av liv och av brus
Och luften ljuder av en melodi
Som flödar blir en skymningssång
Som tonar in i natten
En siluett av stad i vatten
För en sekund
Sover staden
För en fantastiskt fin konsert alla duktiga fyror!
30/9 Tutti Frutti
4Ma:
Set Svanholm
Camilla Nyman
Stefan Sidholm
4Mb:
Susanne Palmaer
Michael Olsson
Henrik Bodin
På begäran av elever kommer här en av våra uppsjungningar:
Everyday when the sun goes down
Everyday when the sun goes down
Everyday when the sun goes down
I lift up my head, and joyful smile
Här kommer en ny aktuell sångtext:
Djuren
Han går stolt över stäppen
Djurens konung
Skymningen faller, luften är varm efter dagen
Lejonet smyger och söker att stilla sin hunger
Någons öde någons mättnad är
Livet och döden är nära varandra
Någon är alltid på jakt efter andra på stäppen!
Han går stolt över fjället
Bergens furste
Skymningen faller, månen försilvrar i natten
Vargarna driver sitt byte att stilla sin hunger
Någons öde någons mättnad är
Livet och döden är nära varandra
Någon är alltid på jakt efter andra på fjället
Han är tyst under vattnet
Träskets herre
Skymningen faller, djur kommer fram för att dricka
Det är belöningen för krokodilernas väntan
Någons öde någons mättnad är
Livet och döden är nära varandra
Någon är alltid på jakt efter andra vid floden
Han går tyst över stigen
Skogens herre
Gryningen kommer, daggen som glittrar i gräset
Människan smyger och söker att stilla sin hunger
Någons öde någons mättnad är
Livet och döden är nära varandra
Någon är alltid på jakt efter andra på jorden
Efter regnet
Hör, nu har regnet slutat att falla
Se, nu är luften klar och blå
Det är skönt att andas
Se, solen bryter äntligen fram
Och trollar med varje blad och strå
Jorden doftar ny
Solen värmer mot din hy
Allting har vilat
Allting får liv
Igen
Än ligger havet slaget av regnet
Ser du vad himlen lyser nu
Där i vikens spegel
Här kommer brisen kylig i början
Ser du hur fjärden fryser nu
Men om en minut
Flödar värmen som förut
Solen har vaknat
Solen är här
Igen
Nyss var det mörkt och kyligt här hemma
Nyss var det tyst och fruset här
Allt var stängt och reglat
Nu kan vi öppna fönstren mot solen
Nu får vi in allt ljuset
Nu är regnet slut
Nu kan kylan vädras ut
Här kan vi leva
Här kan vi bo
Igen
Havet
Havet kan man röra vid,
men handen inte fånga
och vind som kittlar på
min kind kan ögat inte se
Moln som ser så mjuka ut
är bara vattenånga,
de blir så otäckt grå
ibland och regnar sedan ner
Jag har så många frågor
jag tänker på ibland
Hur kunde herren skapa
alla höga berg för hand?
Solen är ett eldklot, som
kan värma jord och vatten
Var man än befinner sig,
så ser man samma sol
Månen reflekterar ljus
och lyser sen på natten
stjärnos smyckar
himlavalvet ifrån pol till pol
Det finns så många saker
jag tänker på ibland
Hur kunde herren skapa
alla höga berg för hand?
Det gåtfulla folket
1. Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land
detta land är ett regn och en pöl
Över den pölen går pojkarnas båtar ibland
och dom glider så fint utan köl
Där går en flicka, som samlar på stenar
hon har en miljon
Kungen av träd sitter stilla bland grenar
i trädkungens tron
Där går en pojke som skrattar åt snö
Där går en flicka som gjorde en ö
av femton kuddar
Där går en pojke och allting blir glass
som han snuddar
Alla är barn och dom tillhör det gåtfulla folket
2. Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land
detta land är en äng och en vind
Där finner kanske en pojke ett nytt Samarkand
och far bort på en svängande grind
Där går en flicka, som sjunger om kottar
Själv äger hon två
Där vid ett plank står en pojke och klottrar att
jorden är blå
Där går en pojke som blev indian
Där, där går kungen av skugga runt stan
och skuggar bovar
Där fann en flicka en festlig grimas
som hon provar
Alla är barn och dom tillhör det gåtfulla folket
3. Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land
detta land är en gård och ett skjul
Där sker det farliga tågöverfallet ibland
vackra kvällar när månen är gul
Där går en pojke och gissar på bilar
själv vinner han jämt
Fåglarnas sånger i olika stilar
är magiska skämt
Där blir en värdelös sak till en skatt
Där, där blir sängar till fartyg en natt
och går till månen
Där finns det riken som ingen av oss
tar ifrån dem
Alla är barn, och dom tillhör det gåtfulla folket
Inför Alice Tegnér-konserten kommer nu fler sångtexter:
Bä Bä vita lamm (Ab)
Bä bä vita lamm
Har du någon ull?
Ja, ja kära barn
Jag har säcken full
Helgdagsrock åt far
och söndagskjol år mor
och två par strumpor åt lille lillebror
Ekorr’n satt i granen (Bb)
Ekorr’r satt i granen
Skulle skala kottar
Fick han höra barnen
Då fick han så bråttom
Hoppa’ han från tallegren
Stötte han sitt lilla ben
Och den långa ludna svansen
Blåsippan (F)
Blåsippan ute i backarna står
Niger och säger att nu är det vår
Barnen de plockar små sipporna glatt
Rusar sen hem under rop och skratt
Vart ska du gå? (C)
Vart ska du gå min lilla flicka?
Jo jag ska gå och hämta dricka
Åt vem då du lilla tärna?
Åt vår get som heter stjärna
Får jag följa med?
Får jag följa med?
Ja det får du gärna!
Får jag följa med?
Får jag följa med?
Ja det får du gärna!
Videvisan (Eb)
Sov du lilla videung
Än så är det vinter
Än så sova björk och ljung
Ros och hyacinter
Än så är det långt till vår
Innan rönn i blomma står
Sov du lilla vide
Än så är det vinter
Det var en fin och regnig dag
Det var en fin och regnig dag
Två sniglar tog en promenad
De sprang ibland som sniglar gör
och glömde bort att se sig för
Då kom en bil en citroeng, den gjorde en fantastisk sväng
Och innan snigelhoroskopen blivit satta låg de på vägen snopna och helt platta.
Hej!
För kännedom:
Tisdagen den 3/10 åker 4Ma och 4Mb till konserthuset i Stockholm för att se konserten ”Young person´s guide to the orchestra” av Benjamin Britten.
Skoldagen börjar vanlig tid och slutar vanlig tid (dvs. enligt schema).
Konserten riktar sig till en yngre publik. Instrumenten i en symfoniorkester presenteras på ett pedagogiskt sätt genom musiken.
Eleverna får matsäck i form av pastasallad (eller annan mat om man i vanliga fall har specielkost i matsalen) som vi äter tillsammans vid vanlig lunchtid i ett lunchrum i konserthuset.
Eleverna kommer att få prova på olika instrument innan konserten som börjar kl. 11.30.
Vi som följer med är Anna, Barbro, Isabell, Sara, Charlotta och Kajsa.
Konserten tar ca 40 min. Vi är tillbaka i skolan ungefär kl. 13.20.
Allt gott!
/Anna
Lördagen den 30/9 har 4ma och 4mb sin första konsert!
Tillsammans med blåsarsymfonikerna ska vi sjunga sånger ur Dan och Gullan Bornemarks "Fruktsallad - 13 fruktlåtar för barn"
Plats: på Musikaliska på Nybrokajen 11
Tid: inne i konsertlokalen kl. 9.30
Uppsjungning 9.45
Repetition 10.00
Konsert klockan 11.00
Klädsel: Vit SMK-tröja som man får av Anna på musiklektion veckan innan konsert. Enfärgat nedtill. Gärna en glad "fruktig" färg. Snyggt på fötterna. Går bra med färgglada strumpor eller snygga konsertskor. (Inte sneakers)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar